The social competence is very important to survive successfully in society. Everybody needs to be socially competent for living a better life in society, having good relationships and interactions with others. Researchers have concluded that deficits in social competence can affect later success in life. Social competence has frequently been cited as a critical component of life adjustment (e.g., Epstein & Cullinan, 1987; Neel, 1988). In particular, the importance of social competence and related personality features has been stressed for individuals who have mental retardation or other developmental disabilities (e.g., Balla & Zigler, 1979). As a consequence, social skills instruction has increasingly been recognized as a key component to be included in intervention programs for students who are mildly mentally retarded. (Gable. A.R & Warren. F.S., 1993).
The American Association on Mental Retardation (2002), defines mental retardation as “Mental retardation is disability characterized by significant limitation both in intellectual functioning and in adaptive behavior as expressed in conceptual, social and practical adaptive skills. This disability originates before age 18”. (p.1). Social skills are specific behaviors that facilitate interpersonal interactions and maintain a degree of independence in daily functioning. Social competence involves the use of those skills at the right times and places, showing social perception, cognition, and judgment of how to act in a particular situation and how to adjust one’s behavior to meet different situations (Greenspan, 1979, 1990; Kerr & Nelson, 1989; Sargent, 1989).
Inhaltsverzeichnis
- Role of Social Skills Training in Improving Social Competence in Individuals With Mental Retardation
- Components of Social Competence
- Sociobehavioral Deficits in mild mental retardation
- Causes of Deficits in Social Competence
- Social skills Training for improving social competence in individuals With mental retardation
- There are different effective instructional approaches, strategies and techniques that can be used to teach social skills to individuals With mental retardation so that their level of social competence increased_ Some of the approaches are the following_
- Direct instruction Social Skill Training
- A Curriculum for Effective Peer and Teacher Skills
- Group Socialization Procedure
- Sociodrama
- Stimulate Shy and withdrawn children:
- Video Assisted Training
- Modeling
- Coaching Approach
- Self-Determination and Personal Management
- Recreation and Leisure
- The role of social stories
- Maintenance and generalization procedures
- Conclusion
- References
Zielsetzung und Themenschwerpunkte
Der Text befasst sich mit der Bedeutung von sozialer Kompetenz bei Menschen mit geistiger Behinderung und untersucht die Rolle von Sozialkompetenztrainings in der Verbesserung der sozialen Fähigkeiten und Integration dieser Personen in die Gesellschaft.
- Definition und Bedeutung von sozialer Kompetenz bei Menschen mit geistiger Behinderung
- Die Rolle von Sozialkompetenztrainings in der Verbesserung der sozialen Fähigkeiten
- Verschiedene Ansätze und Strategien für Sozialkompetenztrainings
- Herausforderungen und Chancen bei der Förderung sozialer Kompetenz
- Die Bedeutung von Inklusion und Integration in der Gesellschaft
Zusammenfassung der Kapitel
Der Text beginnt mit einer Definition von sozialer Kompetenz und ihrer Bedeutung für die erfolgreiche Integration in die Gesellschaft. Es wird betont, dass Defizite in der sozialen Kompetenz die Lebensqualität und den Erfolg im späteren Leben beeinträchtigen können.
Anschließend werden die Komponenten sozialer Kompetenz näher beleuchtet, die sich in vier Bereiche unterteilen lassen: soziales Wissen, Beziehungen zu anderen, altersgerechte soziale Kognition und das Fehlen von unangepassten Verhaltensweisen.
Der Text beleuchtet auch die Ursachen von Defiziten in der sozialen Kompetenz bei Menschen mit geistiger Behinderung. Dabei werden die "primäre Ursache"-Hypothese, die die Defizite auf neurologische Dysfunktionen zurückführt, und die "sekundäre Ursache"-Hypothese, die die Defizite als Folge von kognitiven Schwierigkeiten sieht, diskutiert.
Im weiteren Verlauf des Textes werden verschiedene Ansätze und Strategien für Sozialkompetenztrainings vorgestellt. Hierzu gehören unter anderem direkte Instruktion, ein Curriculum für effektive Peer- und Lehrerfähigkeiten, Gruppensozialisierung, Soziodrama, Video-gestützte Trainings, Modellieren, Coaching, Selbstbestimmung und persönliches Management, Freizeitaktivitäten und die Verwendung von "Social Stories".
Besonderes Augenmerk wird auf die Bedeutung der Generalisierung und Aufrechterhaltung der erlernten sozialen Fähigkeiten gelegt. Es wird betont, dass spezifische Pläne zur Generalisierung der Fähigkeiten über Personen, Materialien und Umgebungen hinweg notwendig sind, um einen nachhaltigen Erfolg zu erzielen.
Schlüsselwörter
Die Schlüsselwörter und Schwerpunktthemen des Textes umfassen soziale Kompetenz, geistige Behinderung, Sozialkompetenztraining, Inklusion, Integration, Unterrichtsmethoden, Sozialisation, Peer-Interaktion, Selbstbestimmung, Freizeitaktivitäten, Generalisierung und Aufrechterhaltung von Fähigkeiten.
- Quote paper
- Amna Arif (Author), 2010, Role of Social Skills Training in Improving Social Competence in Individuals with Mental Retardation, Munich, GRIN Verlag, https://www.hausarbeiten.de/document/179783